سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت پیانو آکوستیک در بوته نقد

پیانو آکوستیک

هر سال که فصل کلاس‌های تابستانی موسیقی فرا می‌رسد، پدر و مادرها شروع به گلایه از قیمت پیانو آکوستیک می‌کنند. آن‌ها می‌گویند دلشان می‌خواهد فرزندشان با کلاسیک‌ترین مدل پیانو شروع به نواختن کند و دوست ندارند مدل‌های دیجیتالی را بخرند. این محبوبیت پیانو آکوستیک چیز عجیبی نیست ولی باید ببینیم که قیمت آن هم معقول است یا واقعا خانواده‌ها حق دارند که از بالا بودن قیمت پیانو آکوستیک شکایت کنند. با این مقدمه بحث اقتصادی این حوزه را پی می‌گیرم.

چرا پیانو آکوستیک گران است؟

اولین مسئله در اقتصاد، هزینه‌ی تمام شده است که هرکسی که در زمینه‌ی تولید اندکی تجربه داشته باشد، از آن آگاه است. پیانو آکوستیک هم از این قاعده مستثنی نیست و باید قطعاتی که در آن به کار رفته را تخمین هزینه کنیم. از چوب آن بگیرید تا قطعات فلزی و پیچ و مهره‌هایی که باید سال‌ها بر سر جای خود استوار باشند، همگی در گران یا ارزان شدن پیانو آکوستیک نقش ایفا می‌کنند. اگر ناگهان یکی از پایه‌های پیانو بشکند و نقش بر زمین شود، همین شما خواهید گفت که چه مواد نامرغوب و بی‌کیفیتی را برای ساخت وسیله‌ای به مهمی پیانو آکوستیک به کار گرفته‌اند.

سرتان را درد نمی‌آورم و سراغ اصل مطلب می‌روم. تولید پیانو آکوستیک هم مواد اولیه‌ی فراوان و باکیفیتی می‌خواهد و هم ساخت آن زمان می‌برد. تلاقی این دو موضوع سبب گران شدن آن می‌شود که امری طبیعی است. اما آیا فقط همین عوامل اقتصادی است که باعث تفاوت قیمتی چند میلیونی بین مدل‌های بی‌نام و نشان و برندهای معتبر می‌شود؟ پاسخ خیر است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

صدای پیانو آکوستیک

مورد دیگری که پیانو آکوستیک را به کالایی گران قیمت تبدیل می‌کند، هنری است که سازنده‌ی آن در تولید صدای استاندارد از آن به کار می‌گیرد. در واقع در شرکت‌های بزرگی که در کار تولید پیانو آکوستیک فعال هستند، افرادی موسیقیدان و باتخصص حضور دارند که صدای پیانو را تست کنند و اگر با پارامترهای مورد نظر همخوانی نداشت، دستور به تغییر در چینش و ساخت اجزای آن بدهند. همین پروسه زمان‌بر است و هرکسی هم نمی‌تواند آن را انجام دهد. پس به همین دلیل است که وقتی اسم پیانو آکوستیک می‌آید، نام برخی از برندهای تولیدکننده‌ی آن هم به سرعت شنیده می‌شود. اگر می‌خواهید از چنین مارک‌هایی پیانو بخرید، باید به آنچه گفتم، دقت بیشتری کنید تا دلتان بیاید که پول بیشتری از جیب یا همان کارت بانکی خود بیرون بیاورید.

حمل و نقل پیانو آکوستیک

حمل و نقل پیانو آکوستیک

از نکات ریزی که شاید در قیمت پیانو آکوستیک به آن توجه کنید، بحث حمل و نقل و جابه‌جایی آن است که بسیار پرهزینه است. استفاده از وسایلی که برای این کار پیش‌بینی شده، هزینه‌بر است و هیچ‌کسی هم به رایگان این کار را انجام می‌دهد. پس بخشی از هزینه‌ی پیانو آکوستیک به فرایند نقل و انتقال آن برمی‌گردد. چرا باید به این مقوله توجه کنید؟

برخی از فروشندگان با ادعای ارسال رایگان، هزینه را روی قیمت فروش پیانو آکوستیک می‌کشند و شما تصور می‌کنید که قیمت خود پیانو گران است. در حالی که این چنین نیست و شما همه‌ی هزینه‌ها از جمله ارسال آن را هم پرداخت می‌کنید.

نت آخر

با مرور آنچه گفتم، مشخص است که گران بودن این نوع پیانو بی‌دلیل نیست. پس اگر می‌خواهید برای خود یا فرزندتان یکی از مدل‌های آن را بخرید، با خواندن این یادداشت با رضایت بیشتری پول خواهید داد.